Αγιος Παῒσιος «Όταν παραβαίνει ένας άνθρωπος μια εντολή του Ευαγγελίου, ευθύνεται μόνον αυτός. Όταν όμως κάτι που αντίκειται στις εντολές του Ευαγγελίου γίνεται από το κράτος νόμος, τότε έρχεται ή οργή του Θεού σε όλο το έθνος, για να παιδαγωγηθεί».

Με το θεσμό του γάμου συνδέεται άρρηκτα και ο θεσμός της οικογένειας, που συγκροτείται από τους συζύγους-γονείς τον πατέρα και τη μητέρα, και τα παιδιά που αποτελούν κορυφαία ευλογία του Θεού και καρπό της αμοιβαίας αγάπης τους. Οικογένεια χωρίς τον φυσικό πετέρα και τη φυσική μητέρα δεν μπορεί να υπάρξει.

Η οικογένεια είναι το αληθινό, το γνήσιο, το θεοΐδρυτο, το ευλογημένο κύτταρο της κοινωνίας και της Εκκλησίας, στο οποίο βλέπει το φως του ήλιου, ανατρέφεται, μεγαλώνει, μορφοποιείται, ωριμάζει, ολοκληρώνεται ο άνθρωπος. Μία ενωμένη, αγαπημένη,  φυσιολογική, χαρούμενη και ευλογημένη οικογένεια είναι ο πνευματικός χώρος μέσα στον οποίο όλα τα μέλη – γονείς και παιδιά – θα καλλιεργήσουν με το φως του Ευαγγελίου αρετές.

Μία τέτοια οικογένεια προσφέρει στον κόσμο ολοκληρωμένες προσωπικότητες, προσφέρει αγίους. Αυτός είναι ο σκοπός της οικογένειας· να αγιάζει και τους γονείς και τα παιδιά. Στο Ιερό Μυστήριο του Γάμου από την αρχή δηλώνουμε ότι ο γάμος είναι κοινή πορεία και των δύο στην αρχή, των υπολοίπων μετά, των παιδιών δηλαδή, προς την ευλογημένη βασιλεία του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος και προσευχόμαστε για την σωτηρία τους. Όλα τα υπόλοιπα υλικά στοιχεία εντάσσονται μέσα σε αυτή την προοπτική.

Το Ι. Μυστήριο του Γάμου εντάσσει όλη την οικογένεια σε αυτό το πλαίσιο ζωής. Πρότυπο της σχέσης μέσα στο γάμο είναι η σχέση του Χριστού και της Εκκλησίας. Σε αυτό το πρότυπο καλούνται να μαθητεύσουν και επί τη βάσει αυτού να πορευθούν. Σε αυτόν τον πνευματικό χώρο θα βιώσουν την αλήθεια ότι ο άνθρωπος είναι πρόσωπο, δηλαδή γεγονός σχέσης. Το μυστήριο του γάμου προσφέρει την ποιότητα αυτής της σχέσης.

Ο Θεός είναι αγάπη. Ο άνθρωπος «ἄρσεν καὶ θῆλυ ἐποίησεν αὐτοὺς ὁ Θεός» (Μρκ. 10,6) καλείται να είναι αγάπη. Ο Γάμος είναι μυστήριο αγάπης. Και η οικογένεια ο χώρος της άσκησης της αγάπης και για την αγάπη.

 

Ενδέχεται η αποστασία να λάβει ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις. Δεν αποκλείεται ο καθένας από μας, για να σταθεί στην πίστη, να πρέπει να αντισταθεί σε όλον τον υπόλοιπο κόσμο. Ας είναι αυτοί δισεκατομμύρια, ας μας θεωρούν μωρούς όλοι αυτοί οι διανοούμενοι και οι αμαθείς. Η απάντηση είναι μία «όσο μικρός και ασήμαντος και αν είμαι, ωστόσο εν Χριστώ εγώ είμαι σωστός, και όχι εσείς που είστε μακριά από τον Χριστό.»